ENGLISH / SVENSKA / NORSK
Pin it

ARP-HANSEN HOTEL GROUP

STYRKEN LIGGER I FORSKELLIGHEDEN

Unikke hoteller med charme og stil i centrum af København. Det har hotelkæden Arp-Hansen Hotel Group stået for gennem mere end 50 år. Strategien er klar: Det handler om at dyrke det enkelte hotels særlige kendetegn. Arp-Hansen Hotel Group er med 12 hoteller og 3.187 værelser, hovedstadens største værelsesudbyder. Faktisk er hvert femte hotelværelse i København redt op af Arp-Hansen Hotel Group. Men modsat en stor del af det øvrige marked har hotelkæden ikke spundet sin succes på den typiske hotelopskrift, hvor et ensartet udtryk verden over sikrer hotellerne en synergieffekt. Arp-Hansen Hotel Group har tværtimod fulgt den modsatte tankegang og bevidst fravalgt strømlining til fordel for forskellighed. Hos Arp-Hansen dyrker man den enkelte hotelbygnings unikke særkender, det om-kringliggende miljø og den historiske baggrund i indretningen og markedsføringen af hotellet.

Original overnatning

Dyrkningen af det originale hotel er noget, der i stigende grad efterspørges af de moderne, individualistiske forbrugere, som ikke vil puttes i forudsigelige kasser, men have lov til at dyrke deres individualitet gennem valget af såvel rejse- som overnatningsform. Arp-Hansens personlige hotelløsninger er med andre ord aktuelle som aldrig før, og hotelkædens alsidige værelsesudbud tilfredsstiller de flestes behov og pengepung. Hvad enten du måtte drømme om luksuriøs indkvartering i kongefamiliens gamle gæsteværelser i det indre København, ønsker at vågne op til lyden af bølgeskvulp og knirkende fiskerbåde i Nyhavn, har brug for et topmoderne hotelværelse med alle faciliteter og panoramaudsigt til Københavns skyline – eller måske altid har fantaseret om at overnatte midt i H.C. Andersens eventyr.

En historie om at bevare og forny

Arp-Hansen Hotel Group blev grundlagt i 1960 af murermester Alf Arp-Hansen. Med købet af Gentofte Kro startede han det, der i dag er Københavns største hotelkæde. Efter en grundig overhaling stod Gentofte Hotel i 1961 klar til at tage imod de første gæster, og herefter gik det slag i slag med at etablere sig som hotelejer flere steder i hovedstaden. Suhrs pakhus i Nyhavn blev det næste store indkøb, og da de tomme krydderilagre fra 1804 var blevet til lækre hotelværelser, åbnede 71 Nyhavn Hotel i 1971 som Københavns første pakhushotel. Hotellet blev med det samme et tilløbsstykke for både inden- og udenlandske turister. Nogle år senere kastede den innovative murermester sin kærlighed på en historisk bygning fra 1869. Med en beliggenhed bag Det Kgl. Teater lå navnet lige for: Hotel Opera. De tre hoteller i porteføljen gjorde nu Arp-Hansen-navnet synonymt med individuelt indrettede hoteller i markante og attraktivt beliggende bygninger. I 1986 ekspanderede Arp-Hansen igen – denne gang med hele to tilkøb: Hotel Christian IV i Dronningens Tværgade og Grand Hotel på Vesterbrogade. Og mens Christian IV blev bortforpagtet i 2004, er Grand Hotel fra 1890 stadig i porteføljen hos Arp-Hansen. I dag fremstår hotellet, efter en nylig gennemrenovering, som et af byens klassiske hoteller. Fem år efter – i 1991 – overtog Arp-Hansen det historiske Phoenix Copenhagen i Bredgade, som kan dateres tilbage til 1700-tallet. Hotellet har en fortid dels som landadelens foretrukne hotel, men også som kongeligt gæsteværelse, når der var besøg af udenlandske fyrster. Det attraktive luksushotel er blandt andet kendt for sine mange kunstværker – ikke mindst fra Arp-Hansens betydelige samling af dansk guldalderkunst.

Fra far til sønner

I 1998 døde Alf Arp-Hansen, der endte med at grundlægge en af landets største og mest anerkendte hotelkæder, og efterlod virksomheden til sine to sønner, Henning og Birger Arp-Hansen. To år efter grundlæggerens død indviede Arp-Hansen Hotel Group Hotel Copenhagen Strand i Havnegade i et pakhus fra 1869, der havde huset både papirfabrik og æskeproduktion. Tre år senere, i 2003, gik drømmen om et hotel på byens vigtigste plads, Rådhuspladsen, i opfyldelse med indretningen af designhotellet The Square. Et hotel, der henvender sig til gæster, der færdes hjemmevant i Københavns hjerte – og som foretrækker at udforske byens alsidige udbud af spisesteder frem for at indtage alle måltider på hotellet, der følgelig ikke er udstyret med en aftenrestaurant. Allerede året efter overtog man Hotel Imperial ved Vesterport, der i dag er gennemrenoveret i moderne stil og har en hel etage og en række executive-værelser inspireret af den særlige 1950’er-retroæstetik, der er blevet verdenskendt med den populære tv-serie “Mad Men”. I det hele taget fylder design meget på det moderne hotel, hvis øvrige etager er indrettet af en række yngre designtalenter.

Trumf på fantasien

I sommeren 2006 trådte Arp-Hansen Hotel Group ind i en ny æra med opførelsen af sit første nybyggeri – Copenhagen Island – som er tegnet af den anerkendte arkitekt Kim Utzon og opført på en kunstig ø ud for Københavns havnefront ved Kalvebod Brygge. Og i 2010 stod kronen på værket af nyopførelser så klar, da Tivoli Hotel & Congress Center slog dørene op for første gang. Temahotellet ved Københavns Havn, der også er rundet af Kim Utzons kyndige hånd, regnes i dag for Arp-Hansen Hotel Groups flagskib og imponerer øjet med sit på én gang arkitektonisk stringente, men også vovede og kulørte udtryk. I dagslys signalerer de ydre linjer mest af alt skandinavisk minimalisme, men når aftenmørket tager til, oplyses facaden af et hav af kulørte lamper. Hotellet er moderne og spektakulært med luksuriøse faciliteter, og på de indre linjer er der sat trumf på fantasien. Hotellet er, som navnet antyder, nemlig inspireret af en af verdens ældste forlystelsesparker, det nærliggende Tivolis, eventyrlige univers.

Nyt prisvenligt koncept

Med et nytænkende og særdeles prisvenligt koncept satte Arp-Hansen i 2009 en helt ny standard for lavprishoteller. Hotellet Wakeup Copenhagen blev tegnet af Kim Utzon og placeret centralt i København på Kalvebod Brygge. Kombinationen af lækkert design, gåafstand til Strøget, Tivoli og Rådhuspladsen og lave priser gjorde konceptet til en succes. Sommeren 2014 åbner Arp-Hansen Hotel Group dørene til et nyt Wakeup Copenhagen, denne gang i Borgergade – tæt på Kgs. Nytorv, Nyhavn og Strøget. Gæsterne vil igen blive budt velkom-men til et hotel tegnet af Kim Utzon. Værelserne er 12-15 m2 store, indrettet med designmøbler, fladskærms-tv og gratis trådløst internet. Hotellet måler sig med mange af Københavns tre- og firestjernede hoteller, men til en pris, der matcher et tostjernet niveau.